dikaiwmata

Δικαιώματα

Οι σχολικές τάξεις αποτελούν πλέον κοινότητες όπου συμβιώνουν παιδιά διαφορετικής προέλευσης και κουλτούρας. Παράλληλα, η οικονομική κρίση, η αύξηση των φαινομένων εκφοβισμού και οι εντάσεις, αυξάνουν την ανάγκη για κοινωνική συνοχή, αποδοχή κάθε ετερότητας, ειρηνική διαχείριση των συγκρούσεων, διάλογο, αλληλεγγύη, εκπαίδευση στις αρχές της δημοκρατίας. Οι εκπαιδευτικοί αναζητούν μεθόδους και υλικό που θα ενδυναμώσει την προσπάθεια να ενστερνιστούν τα παιδιά τις αρχές των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, όπως αυτές διαγράφονται από τις διεθνείς συμβάσεις.

Ένας τρόπος που βοηθά ιδιαίτερα τα παιδιά να αντιληφθουν την έννοια του δικαιώματος, τον εαυτό τους ως φορέα δικαιωμάτων αλλά και ως ενεργό μέλος ενός κοινωνικού συνόλου, είναι η αφήγηση.
Τα βιβλία αφηγούνται στα παιδιά βιώματα των ηρώων τους και εκείνα ταυτίζονται μαζί τους. Μιλώντας για τους ήρωες, συζητούν για τα δικά τους προβλήματα, για τις ανάγκες και τις διεκδικήσεις τους. Κάνουν συγκρίσεις, θέτουν ερωτήματα, επιχειρηματολογούν, αναζητούν απαντήσεις, προτείνουν λύσεις. Με άλλα λόγια, σκέπτονται δημιουργικά και κριτικά πάνω στην ουσία των δικαιωμάτων.

Πολλά είναι τα βιβλία για παιδιά, τα λογοτεχνικά κείμενα αλλά και τα λαϊκά παραμύθια που μπορούν να αξιοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Eπιλέξαμε βιβλία μυθοπλασίας, κλασικής λογοτεχνίας, βιβλία στηριγμένα σε προσωπικές μαρτυρίες, μέσα από τα οποία προτείνεται στα παιδιά να διαπραγματευθούν τα δύσκολα αυτά ζητήματα, ονομάζοντας το άδικο, το δίκαιο, το δέον.