ΦΩΤΟ ΓΙΑ ΘΕΜΑ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Πατρίδες, Παλιές και Νέες

(Από Γ’ Δημοτικού)

Η βαλίτσα ΠΑΤΡΙΔΕΣ, ΠΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ δημιουργήθηκε με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Περιλαμβάνει κυρίως βιβλία μυθοπλασίας που παρουσιάζουν ιστορίες προσφύγων, την καθημερινότητά τους πριν την καταστροφή, τη φυγή, την απώλεια, τον αποχωρισμό, την υποδοχή, τη νοσταλγία, την προσαρμογή στη νέα πατρίδα. Ιστορίες που στηρίζονται σε οικογενειακές μνήμες, μαρτυρίες, ιστορικά γεγονότα, τεκμήρια. Η βαλίτσα περιλαμβάνει επίσης βιβλία που αναφέρονται σε πραγματικά πρόσωπα, τα οποία, είτε έπαιξαν ρόλο στα ιστορικά γεγονότα (όπως ο Ελ. Βενιζέλος), είτε τα έκαναν γνωστά μέσω της αφήγησής τους (όπως η Διδώ Σωτηρίου), καθώς κι ένα βιβλίο γνώσεων, που συζητά τις καταστάσεις που οδήγησαν στην καταστροφή.

Με τον συνδυασμό τους αναπλάθεται ένα κομμάτι της ελληνικής ιστορίας, ελάχιστα γνωστό στα περισσότερα παιδιά, και τίθενται ερωτήματα για τις αιτίες και τα αποτελέσματα των πολέμων. Οι αναγνωστικές διαδρομές μπορεί να οδηγήσουν στην αναζήτηση της ρίζας κάθε παιδιού, των μετακινήσεων της οικογένειάς του, της ταυτότητας της γειτονιάς του.

Τον κατάλογο συμπληρώνουν βιβλία για άλλες προσφυγιές: της Ελλάδας του Εμφυλίου, της διχοτομημένης Κύπρου, των σύγχρονων μαζικών διώξεων και πολεμικών συρράξεων.

Μέσα από τις αναγνώσεις επιδιώκεται τα παιδιά να προβληματιστούν για τη φρίκη του πολέμου και τη σκληρότητα της προσφυγιάς, και να εκτιμήσουν τις αξίες της φιλίας, της αλληλεγγύης, της πίστης στη ζωή, της ειρηνικής συνύπαρξης.

Τα βιβλία της βαλίτσας απευθύνονται σε μαθητές Δ’- ΣΤ’ δημοτικού. Κάποια, με τον κατάλληλο χειρισμό από τον/την εκπαιδευτικό, μπορούν να διαβαστούν και να συζητηθούν και από μικρότερες ηλικίες.

To θέμα ΠΑΤΡΙΔΕΣ, ΠΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ, ανάλογα με τον τρόπο που θα το προσεγγίσει ο/η εκπαιδευτικός, μπορεί να υποστηρίξει είτε το Εργαστήριο Δεξιοτήτων ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ είτε το ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ.

Επίσης μπορεί να αξιοποιηθεί σε Πολιτιστικά Προγράμματα – προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, και να συνδυαστεί με ενότητες της Ιστορίας και της Γλώσσας, καθώς και με τη Θεατρική Αγωγή.